februar 28, 2021

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

BBC News ble utestengt i Kina en uke etter at CGDN-lisensen ble inndratt i Storbritannia

Kunngjøringen kommer en uke etter at den britiske mediekontrolleren Ofcom sa Det sto at det hadde trukket en lisens Sendes i China Global Television Network eller CGDN, Storbritannia.

I den uttalelsen kalte Kinas NRDA BBC World News-rapporten om Kina “et brudd på prinsippene om autentisitet og upartiskhet i pressen.”

4. februar registrerte Kinas utenriksdepartement en streng representasjon med BBC, og kritiserte kringkasteren for å kringkaste Kinas respons på Kovit-19-epidemien, og avviste rapportene som “falske nyheter”.

‘Vi er skuffet over at kinesiske myndigheter har bestemt seg for å ta dette skrittet. BBC er den mest pålitelige internasjonale nyhetssenderen i verden, og rapporterer om historier fra hele verden på en rettferdig, upartisk og ikke-fordømmende måte, ”sa en talsmann for BBC til CNN Business.

Beijing har gjentatte ganger uttrykt sin frustrasjon over BBCs rapport om Kinas “re-education” -leirer for uigurer. BBC hevder at kvinner i leirene blir systematisk voldtatt, seksuelt misbrukt og torturert. Kina anklager BBC for å “prøve å spre blatante løgner om Kinas politikk i den autonome regionen Xinjiang Uyghur.”

BBC forsvarte avisen i en uttalelse den gang og sa at de sto ved nøyaktig og rettferdig rapportering om hendelser i Kina.

Det er ukjent på dette tidspunktet hva han vil gjøre etter at han forlater stillingen. BBC fikk aldri sende på fastlands-Kina eller i kinesiske hjem. BBC World News er bare tilgjengelig på internasjonale hoteller.

“Kinas beslutning om å forby Kinas BBC World News er uakseptabelt for å begrense mediefriheten” Dominic Rob Sagt i en uttalelse. “Kina har svært strenge restriksjoner på media og internettfrihet over hele verden, og dette siste trekket vil bare påvirke Kinas omdømme i verdens øyne.”
READ  Kinesisk seilbåt "Hei" funnet i indonesisk farvann: sikkerhetsanalytiker