mars 6, 2021

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Er egg bra eller dårlig for deg?  Sannheten kan være et sted i mellom

Er egg bra eller dårlig for deg? Sannheten kan være et sted i mellom

Dessverre ser ikke vitenskapen ut til å avgjøre med et definitivt svar på det heller.

Nå har en ny studie av mer enn 500.000 mennesker funnet at å spise til og med en porsjon av et helt egg, med det kolesterolbelagte gule åket, øker risikoen for å dø av alle årsaker, inkludert hjerte- og karsykdommer og kreft.

Eksperter var skeptiske.

“Til tross for mange års forskning har dette spørsmålet om egg og helse ikke blitt besvart, med flere observasjonsstudier de siste tiårene som viser motstridende resultater: noen antyder at moderat egginntak er bra, mens andre antyder at det kan være dårlig,” sa Riyaz Patel. , en konsulentkardiolog ved University College London.

“Selv om denne studien er godt gjennomført, gir den dessverre bare mer støy til diskusjonen,” sa Patel i en uttalelse.

Studieresultatene er problematiske fordi de bare spurte folk en gang om eggforbruket, og fulgte dem i mange år uten å sjekke om dietten deres hadde endret seg, sa han. Dr. Walter Willett, professor i epidemiologi og ernæring ved Harvard TH Chan School of Public Health.

“De får bare et øyeblikksbilde i tide,” sa Willett, som også er professor i medisin ved Harvard Medical School.

“Konklusjonene i denne studien er overdrevne,” sa Ada Garcia, seniorprofessor i ernæring for folkehelse ved University of Glasgow, Scotland, i en uttalelse. “Å klandre egg alene for økt risiko for hjerte- og karsykdommer er en forenklet og reduksjonistisk tilnærming til begrepet kosthold og sykdomsforebygging.”

Hva erstatter egg?

Fjærfeindustrien har lenge promotert det “fantastiske spiselige egget.” For bare 75 kalorier, sier de, gir ett egg 7 gram protein av høy kvalitet, 5 gram fett og 1,6 gram mettet fett, sammen med jern, vitaminer, mineraler og sykdomsbekjempende næringsstoffer som lutein og zeaxanthin.

Et stort egg kan ha omtrent 185 milligram kolesterol.

Egg er overkommelige, noe som gjør dem til et billig ernæringskraftverk for familier med begrensede matbudsjetter. Mange som følger populære lavkarbokosthold som keto, er også sterkt avhengige av egg i sine måltidsplaner.

READ  SpaceX lanserer 60 Starlink-satellitter på brukte rekordsettende raketter, neglelanding

Problemet er selvfølgelig kolesterolnivået i den gule eggeplommen – en stor eggeplomme kan produsere rundt 185 milligram kolesterol.

Kolesterol Han er ikke en skurk. Produsert av leveren, er kolesterol i hver celle i kroppen og brukes til å lage hormoner, vitamin D, fordøyelsesforbindelser og mer. Noen ganger kan en persons kropp lage for mye kolesterol, noe som fører til voksaktig plakkoppbygging i blodkar og senere kardiovaskulær sykdom.

Kolesterol spiller en rolle i kostholdet vårt, men det er mer komplisert enn vi pleide å tro, sa Willett, som har brukt mer enn 40 år på å studere diettens effekter på alvorlige sykdommer.

Senke kolesterol tidligere i livet for å forhindre hjerteproblemer senere, sier studien
Ernæringsretningslinjer som brukes til å anbefale en øvre grense på 300 milligram kolesterol per dag. I dag retningslinjene antyder spis så lite som mulig og hold mettet fett til mindre enn 10% av dine daglige kalorier.

Nøkkelen, sa Willett, er å se på de generelle ernæringsmessige fordelene og ulempene med maten, samt hva maten erstatter i kostholdet.

Ta fisk, for eksempel. Fisk inneholder kolesterol, men det gir også omega-3 fettsyrer som er essensielle for optimal helse.

Og mettet fett i smør, hele meieriprodukter og fete kjøttstykker har en mye dypere innvirkning på å øke blodnivået av LDL (lipoprotein med lav tetthet) enn kilder til kolesterol som egg.

“Hvis noen erstatter egg med smultringer, annet raffinert stivelse og sukker eller mettet fett, vil jeg heller at de spiser egg,” sa Willett.

“Men for noen som virkelig ønsker å være i optimal helse, vil det være en bedre vei å legge vekt på plantebaserte proteinkilder som stålskåret havre og valnøtter.”

READ  Ingeniører har foreslått den første modellen for en fysisk mulig deformasjonsenhet

Noen populasjoner vil imidlertid kanskje overvåke eggforbruket.

Middelhavskosthold: hvordan starte (og vedlikeholde) en av de sunneste kostholdene i verden

“Noen som har vanskelig for å bruke medisiner for kolesterolnivået i blodet, vil sannsynligvis være bedre å holde egg på den lave siden,” sa Willett. “Du trenger ikke å eliminere egg helt, men jeg tror den gamle anbefalingen om ikke mer enn to egg per uke for de fleste fortsatt er en god anbefaling.”

Personer med type 2-diabetes må også være forsiktige. de Harvard Study 2020 fant ut at høyere egginntak av personer med type 2-diabetes var assosiert med økt kardiovaskulær risiko, en kobling som er duplisert i tidligere studier.

Og eggehvitene?

Kan eggeplommer erstattes trygt med eggehviter? Den nye PLOS-studien fant at å erstatte et halvt helt egg med en tilsvarende mengde eggehviter eller eggerstatninger reduserte døden fra hjerte- og karsykdommer med 3%.

“Etter min mening støttes ikke anbefalingene fra forfatterne om å erstatte hele egg med eggehviter / erstatninger av den samlede tilgjengelige bevis,” sa Patel fra UCL.

“De fleste studier har ikke sett på eggeplommerfrie egg,” sa Willett, “først og fremst fordi forbruket av eggehviter er ganske lavt i befolkningen generelt. Den laveste risikoen er å erstatte egg med nøtter og proteinkilder fra vegetabilsk opprinnelse”.

Patel la til: “Jeg tror ikke denne studien endrer det generelle rådet om at egg for de fleste kan spises i moderasjon som en del av et balansert kosthold, med mindre de har blitt rådet til å ikke gjøre det av medisinsk grunn eller spesifikk diett.” .