mars 6, 2021

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Lofoten, Norge: En landskapsfotografer drømmer

På grunn av noen få banebrytende opplevelser har Lofoten-øyene blitt en vintermagnet for landskapsfotografer. Lyset fødte denne nye pilegrimsreisen. Og høysesongen i februar.

Måneden begynner klokka 5 og slutter klokken 22. Solens lysbue vil sannsynligvis avgi stort lys det meste av dagen. Fyll vinterlys med landskap med snødekte topper som plutselig omgir den befolkede øygruppen på fiskeøyene, og du har uendelige komposisjonsmuligheter. Mørkefargede hytter ved vannet (eller “Rorbure”) gir et ekstra spesielt preg. Lofoten ser ut til å ha blitt skapt av Pixar for landskapsfotografer. Imidlertid har Lofoten sine funksjonelle, phishing-røtter.

Utover Norge inkluderer Lofoten-besøket tre flyreiser: fra Oslo, Oslo til Bodø og et lite, propellfly hopp fastland fra Norge til Leknes. Det var en veldig travel dag, så når du ankom den lille, uoffisielle flyplassen, hadde leierepresentanten en kunde og en bil. Vi oppgraderte til en jeep og parkerte utenfor terminalbygningen. Vår første destinasjon var ikke så langt på vei til Hamnoi, vi samlet energi for å skyve vognen gjennom supermarkedet REMO1000. Etter en 45 minutters kjøretur pakker vi ut på det mest fantasifulle hjem, trehytte eller “Roarbury” – delvis på stylter i bunnen av fossen på bunnen av Festeltilden Mountain. Utvilsomt det mest spennende stedet jeg noensinne har oppholdt seg.

Hamnoi Long

Det lille (10 km) området med smal vei mellom Hamnoi Bridge og A (uttales Uir) er utvilsomt et av de vakreste stedene på jorden. Fotografisk tillater 3 netter en lett ripe i overflaten. En landsby er for det meste stengt for turister i februar. Du kan tilbringe en dag her med å ta et bilde av Rorbur som dekker en havn. Men vi lette etter utsikt over fjerne klipper, kyststeiner og det virvlende havet. I utgangspunktet kunne jeg ikke finne det stedet, men en nærmere titt på Google Maps førte oss til campingplassen og den smale stien som fører til den steinete kysten. Tunge skyer og snø forsterket scenen, med havet som snurret sint ved føttene mine. Jeg var veldig fornøyd med bildene som ble tatt på kameraet, men hjemme virket de konsistente og livløse, noe som var stikk motsatt av tiden min der.

READ  - Vi er veldig bortskjemte - VG
Natt synkende

Da vi dro tilbake mot Hamnoi falt skyen og snøen. Jeg la merke til to brølende på vei med fotografisk potensiale, men ventet på at den blå timen skulle komme tilbake på slutten. Lysene ble slått på utenfor mens mørke skyer omringet fjellene. Glad med filmen jeg kom tilbake om kvelden.

Det snødde lett hele natten. Morgenskuddet på Hamnoi var absolutt – mørkt og hvitt. Jeg så de fantastiske bildene som ble tatt under broen, men glemte å våge meg der. Så Sakrisoy.

Sakrisoy

Himmelen var tung og fruktbar da jeg gikk gjennom den tykke snøen opp den milde bakken som så ut over øya. Ingen forgrunn er påkrevd her, men jeg brukte nederste venstre tredje flaggstang for kompensasjon. De blå fargene på himmelen er forskjellige fra fargene i vannetopas. Glad igjen, men været kommer til å endre seg resten av turen. Forferdelig blå himmel – virkelig blå.

Skagsanden Beach (med den nærliggende Røde kirken) er en av de mest nordvendte strendene i Hamnoi. Ettermiddagshimmelen er skyfri og de iskalde vindene utfordrer virksomheten med å sette opp stativer, kameraer og filtre for å pusse luften. Det tilstøtende fjellet gir et perfekt bakteppe, og refleksjonene i vannet gir litt mer å tenke på når du komponerer et bilde.

Uansett hvor spesiell plassen er, kompenserer den imidlertid ikke for dårlig belysning. I ettertid bør vi bli her for solnedgang, derimot er det vanskelig å motstå å finne nye steder mens vi er på en tur som dette. Vi la ikke bilen på strendene i Myreland eller Storesandness, lyset var ikke så innbydende.

Den siste kvelden i Eliasson R‌rb‌r ignorerte jeg Austin og kjørte et lite stykke til parkeringsplassen ved Toppai og ventet på litt til. Aurora-aktivitet forventes å være lav, og den vil vaske over den lysegrønne himmelen over den imponerende toppen. Rett før klokken 1 økte aktiviteten – sentrert på Ostind-toppen. Enkel film, men en av favorittene mine på turen.

READ  - Jeg har bare ett barn - VG
Austind Aurora

Før jeg dro til Bolstad i andre halvdel av turen, ble jeg med flere fotografer i hovedutsiktsområdet på Reine da soloppgangen viste en subtil glød på toppene. Scenen var forbløffende, men opplevelsen av tur fra fot til fot, stativ til stativ minnet meg om de sjeldne fuglesvingene som har vært tydelige gjennom årene. Jeg tok skuddet, kom tilbake til frokost, pakket sekken og lurte på hvor den hadde forsvunnet i 3 dager.

Reen Dawn

De lyse solskinnsdager og klare netter mens du gjorde kvartmånevoksing frustrerte fotografering på dagtid og førte til utsiktene til natturora. Utfordringen med en slik tur er å klare å holde seg våken! Den første morgenen tok jeg en 25-minutters tur fra Ballstead til Hawkland Beach.

En lys oransje over horisonten ga en liten kopi av blues reflektert over havet og fjellene. Den delvis frosne strømmen ga en ledende linje. Det frøs stativet mitt der og om morgenen strakk resten av beina seg ikke! En annen fare for fotografering ved disse temperaturene er at begrenset video blir tatt for referanse, da iPhones også fryser når de utsettes for kulde. I tillegg var jeg uten vann, flasken jeg hadde tatt med frøs, og da jeg kom tilbake til bilen (2 timer), frøs også flasken som var igjen i passasjersetet!

Frozen Dawn (Lofoten, Norge)

Den imponerende tunnelen forbinder Hawkland med North Cleve Beach, og jeg gjorde et kort besøk her. Da temperaturen falt igjen og de våte hanskene begynte å fryse hendene mine, måtte jeg løpe tilbake mot bilen og klappet sint. Hjemme bundet. Vi tilbrakte de andre 3 nettene på Hemmings Goden Lodge i Ballstead. Anna, verten vår, la igjen en full, fylt torsk i en pen pappeske på verandaen til huset vårt – trenger du et kjøleskap? Ettermiddagen førte oss til surfestranden i Unstead og nok, vannet var fullt av tøffe ånder da vi hadde på oss 3 par alt og fremdeles frosset. Jeg fant en sammensetning av avrundede steinblokker, hvor solen var forventet å gå ned – ved foten av et majestetisk vestlig fjell. Selv om det er parentes, er det dynamiske området høyt – ideen er god, men sluttresultatet er ikke nok. Hjemme igjen for jegertorsken – en solid avslutning på nok en flott dag på Lofoten‌.

READ  SAS utvider lojalitetsmedlemskapet for jordede frekvensblad
Uttaklev solnedgang

Aurora-varselet for den kvelden var lavt, og varslet om en tidlig natt, men en advarsel om en mindre solstorm ble gitt klokka 10.30. Vi sjekket raskt utsiden og bestemte oss for å endre stasjonen tilbake til Uttaklive. Det var 1:30 om morgenen før vi dro, og vi ble behandlet med et lysshow vi aldri vil glemme.

Siden det var solskinn neste dag, kjørte vi en utrolig vakker kjøretur fra Ballstead til Henningswer, og stoppet hver gang. Turen vår var på slutten bortsett fra en overnatting i Oslo. Som med hver tur er litt flaks, godt og vondt, visdom om å se tilbake og bilder som aldri passer forventningene i vesken som kommer hjem, men minner – gode, gammeldagse minner kan ikke holde et lys.

Ser på Aurora

P.S. Hvis du likte denne artikkelen og bildene mine, kan du sjekke den ut Abonnerer på YouTube-kanalen min!

Om forfatteren: Jimmy McDonnell er en landskaps- og naturfotograf fra Co Wicklow, Irland, med en konstant lidenskap for å ta bilder som gjenspeiler skjønnheten i den naturlige verden. Synspunktene som uttrykkes i denne artikkelen er kun forfatterens synspunkter. Du kan finne mer arbeid av McDonnell her Nettsiden hans Og YouTube. Denne artikkelen er også publisert Her.