mars 4, 2021

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Russland beveger seg for å slukke pro-Navalny ‘lommelykt’ protester

Repressive forsøk betyr en endring av taktikk for myndighetene som en gang prøvde å ødelegge Navalnys innflytelse.

TV-kanaler kontrollert av Kreml brukes ofte til å ignorere de kampene som Navalny etterlyste. Russlands president Vladimir Putin nevnte aldri sin viktigste kritiker ved navn. Statlige nyhetsbyråer omtaler politikeren og etterforskeren mot korrupsjon som “en blogger.”

Maria Bevzik, leder for etterforskningen av Navalnys grunnlag for å bekjempe korrupsjon, sa i en YouTube-video fredag ​​at Navalny “gikk fra en person som ikke er nevnt til hoveddebatten” på statlig TV.

Bevzik berømmet Navalnys nylige åpenbaring for den plutselige økningen i oppmerksomhet. En to-timers video av hans stiftelse, anklaget for å ha bygget et storslått palass i Svartehavet for Putin gjennom utbredt korrupsjon, har blitt sett mer enn 111 millioner ganger på YouTube siden utgivelsen 19. januar.

Videoen dukket opp to dager etter at Navalny ble arrestert på vei tilbake til Russland fra Tyskland, hvor han tilbrakte fem måneder på å komme seg etter nevro-agentforgiftningen han beskyldte Kreml. Den russiske regjeringen har nektet for involvering og sa at det ikke var bevis for at Navalny ble forgiftet.

Til tross for at de høyt profilerte arrestasjonene og påfølgende avsløringer er et dobbelt slag mot myndighetene, sier politisk analytiker og tidligere Kreml-taleskribent Abbas Kalliamov at det å holde Navalny og hans aktiviteter utenfor flyet ikke lenger betyr å hente mer publisitet.

“Det faktum at denne strategien har endret seg, er at regjerings-TV-seere på en eller annen måte får informasjon om Navalnys aktiviteter gjennom andre kanaler, anerkjenner ham, er interessert i hans arbeid, og i denne forstand er det ingen vits i å holde sneglen stille,” Sa Kalyamov.

READ  Boris Johnson: 'USA returnerer gratis som leder for fri verden'

Helgedemonstrasjoner i flere byer i forrige måned i Navalnys varetekt markerte det største uttrykket for populær misnøye gjennom årene, og det var et opprør i Kreml.

Politiet arresterte rundt 10 000 mennesker skal ha begått, og flere demonstranter ble slått, mens statsmediene prøvde å minimere størrelsen på demonstrasjonene.

TV-kanaler luftet opptak av tomme torg i byene der protestene ble kunngjort, og noen hevdet å ha vist det. Noen rapporter beskrev politiet som høflig og behersket, og sa at personer med funksjonshemninger hadde blitt hjulpet til å krysse travle gater, og som hadde delt ut masker til demonstranter og gitt dem varm te.

Etter at protestene døde og Navalny-allierte Leonid Volkov kunngjorde en suspensjon til våren, rapporterte Kreml-støttede medier at grasrota-flash mobs hadde begynt å rydde landet for “Putin er vår president.” Den statlige nyhetskanalen Rosia sendte videoer fra forskjellige byer som danset til 24 patriotiske sanger og viftet med russiske flagg og beskrev dem som et ekte uttrykk for støtte til Putin.

Flere uavhengige nettbutikker rapporterte at metodene for å spille inn videoer til støtte for Putin kom fra Kreml og det regjerende United Russia party, og at de som var involvert i noen av opptakene ble invitert til å skyte under falske foregivelser.

Den russiske presidentens talsmann Dmitry Peskov sa at Kreml ikke hadde noe med pro-Putins videoer å gjøre.

Etter at teamet av Navalny ga ut en video av palasset som angivelig ble bygget for Putin, avslørte statskanalen Rosia sin egen roman. Mens han arbeidet med rettssaken i Tyskland, sa anker Dmitry Kiselev at Navalny “levde i luksus, han hatet det så mye.”

READ  Reforma en Cuba: la consolidación de monedas y la subida de precios y salarios, la clave del cambio a partir de hoy

Reporteren ble sendt for å beskrive den luksuriøse livsstilen som politikeren angivelig hadde opprettholdt da Nalny ble filmet inne i et leid hus, men klarte ikke å fange varer av høy kvalitet i den to-etasjes bygningen, som hadde flere soverom og et lite svømmebasseng.

Han pekte på stuen som “to sofaer, en TV, fersk frukt på bordet” og “et kjøkken med kaffemaskin” og beskrev et soverom som “luksuriøst” selv om det ikke så veldig annerledes ut enn en stue. På et forretningshotell.

De siste dagene har de offisielle mediene fokusert på anti-glødelampeprosjekter denne helgen. Navalny, som kunngjorde begivenheten, siterte Volkos innlegg på sosiale medier i detalj, og beskyldte ham for å handle etter instruksjonene fra sine vestlige håndtere og siterte en online konferanse med europeiske tjenestemenn han hadde deltatt på i forrige dag.

Det politiske talkshowet viet nesten en halv time til temaet “60 minutter”, og kalte lommelyktmøtet en idé fra håndboken om revolusjoner. Den sendte opptak av demonstranter som demonstrerte under masseprotestene i 2014 i Ukraina, massemøter i Hviterussland i fjor sommer og andre opprør rundt om i verden.

Torsdag rapporterte statlige nyhetsbyråer DOS og RIA Novosti, med henvisning til anonyme kilder, at en terrorgruppe fra Syria trente opprørere til å gjennomføre “terrorangrep” i russiske byer.