mars 8, 2021

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

‘Spiral’ Review: Denne Lijo Jose-filmen er mystisk, morsom, men noen ganger distraherende

Den vakre skuespilleren, komedien, fantasien og mysteriet til Semban Vinod og Vinay Ford gjør ‘Suruli’ til en vakker film.

Hvis spiralen har et kart, vil den være i form av en spiral, forestiller du deg, du kommer tilbake til de samme stiene. Spiral er en historie som folk vil beskrive for et nytt publikum. En Namboodiri (dominerende kaste Malayalee) gikk en gang på jakt etter alle – et fantom – og det førte alle på villspor. Uten å vite Namboodiri hadde den store mannen en kurv på hodet, og villedet ham til å gå feil vei igjen og igjen. Spiral, Lijo Jose Bellisserys nye film, begynner med denne historien, som setter for lang tid siden – to politimenn på jakt etter en glatt synder. Filmen ble vist på International Film Festival of Kerala (IFFK).

Det blir litt mørkt og veldig mystisk, måler du ut fra din erfaring med å se Lijo Jose-filmer tidligere og den fengslende stemmen til kvinnen som forteller Namburis historie. Lijo er ikke skuffet over mørket eller mysteriet. Filmen har sine morsomme øyeblikk, komedie og selvfølgelig fantasy og skumle scener. Selv om du ikke føler at du har mistet alle disse, kan du gå uten noe svar.

Opprinnelig forsvinner kvinnens stemme, og det er stille korte øyeblikk når bussreisen begynner under navnene til to vanlige politimenn, Anthony og Shajivan (her er en pause for kvinnen som refererer til dette navnet). Gi alltid esset til politiet.

Samtalen deres er hyggelig, men du vet at de er i ferd med å komme inn i farlig terreng. Spiral er en jeeptur, midt i den turen, gjennom veiløse kjørefelt, introduserer du forskjellen mellom folket i Spiral. Føreren som henter Antony og Shajivan, spilt av de beste Semban Vinod og Vinay Ford – alle de andre mennene som kommer med dem er veldig høflige, smilende og stille i første halvdel av turen. Men når de krysser en bro som er så vanskelig, endres alles mønster – det dreper noen få på alles lepper, noe som kan være frekk, respektløs og overveldende.

READ  I dag i historien - 16. januar

Spiralens sjarm begynner med en jeeptur gjennom skogen (film av Madhu Neelakandan), men de forsvinner i bakgrunnen mens du blir distrahert av mennesker – bosettere fra en annen del av landet som følger merkelige stier. Analytikere i malayalam har sitt eget språk å bytte til når de ikke vet nok.

Anthony og Shajivan spiller arbeiderne som kom på jobb på Thanksgiving Chettons gummiplantasje. Men takk, Seton er borte, de to blir plassert i en dårlig munn i en jomfrubutikk som drives av en middelaldrende mann (begavet av Jafar Iduki).

Se: Spiral Tilhenger

Selv om det er interessant å merke seg de rare måtene Surulis menn og kvinner er involvert i, er det veldig forvirrende å se endringen i politiets oppførsel. Antony, den eldste av de to, hadde advart Shajivan om ikke å kalle ham ‘Sir’ mens de andre var til stede. Men når Shajivan innser at han har glemt at han er underdanig, vil han hevde sin makt. Anthony avslører også sin ville side, begeistret for å jakte og smake på dyrelivskjøtt (nattscener er vakre). Når Shahjivan prøver å undersøke, ser det ut til at han har glemt formålet med besøket, bare for å ringe ut flere forbannelser fra alle rundt ham.

Men Shajivans karakter er fortsatt interessant skrevet. Han ser ut til å ha mange mysterier paavam Politiets eksteriør. Etter en dag i spiralen sier han at de ser ut til å ha vært der i flere dager. Når han blir emosjonell, begynner han å snakke folks språk. Han mister sansene bare ved å se på en vegg eller lukke øynene et øyeblikk (Renganath Ravis herlige lyddesign). Lite visste du at magien på det stedet får menn til å avsløre sine feil.

READ  Psykisk skrekkfilm Skjult perle Du kan fange Hulu

Dette er en verden som kan føles som en annen gang – telefoner fungerer ikke, dingser fungerer ikke, ikke engang en TV vises. Folk er fornøyde med kalven og det dårlige språket. Du vil aldri bli vant til hvordan menn og kvinner i spiralen, før du skjønner hva andre gjemmer seg og hva de viser på utsiden. Dette er absolutt en overdrivelse utover et poeng, og noen smakløse linjer (‘I det minste i hodet til de som ikke har blitt voldtatt eller drept’) er skrevet. En annen skuffelse er mangelen på fremtredende stilling som kvinner vanligvis får i Lijo-filmer. Her er to kvinnelige karakterer – kona til en robust butikkeier – som kan fortelle frekke menn – og kvinnen som gir medisinsk behandling til de som lider av sykdom (Geethi Sangeetha). Stemmen til sistnevnte er bemerkelsesverdig – dette er hva du hørte i begynnelsen av filmen som forteller historien om Namboodiri. Men til tross for det interessante, synes kvinner å være veldig sjeldne i noen av scenene der de er.

Andre bemerkelsesverdige karakterer er Surjit, Jojo George, Lukman – som alle anser Surulis forskjellige grove karakterer vakre.

Filmen har sin sjarm, det magiske elementet er nydelig, men etter et visst punkt ser det ung ut. Mens betrakteren må bestemme hva han skal ta med hjem, ser det ut til å ha mistet fokus et sted mellom å avsløre hykleriet til sivilisasjonen og å forestille seg en verden å unnslippe.

Ansvarsfraskrivelse: Denne anmeldelsen har ikke blitt betalt eller tildelt noen som er tilknyttet filmen. Verken DNM eller noen av kritikerne har noe forretningsforhold til filmprodusentene eller rollebesetningen.